Thursday, February 04, 2010

کتاب های کافه


دست آخر هم به ذکر چند قلم تولیدات فرهنگی بسنده می کنم، تا هفتۀ بعد.
اول از همه اینکه یوسف علیخانی نویسنده ی خوب همشهری (یا بهتر است بگوئیم هم استانی) ما که به رغم زندگی در تهران و مراوده با نویسنده گان شناخته شده، زادگاه خود را فراموش نکرده و همواره در آثارش به معرفی شاخصه ها و خصائص بومی الموت در قالب محصولات ادبی و روایت افسانه های قدیمی و تاریخی می پردازد. یوسف علیخانی اولین نویسنده تقدیر شده قزوین (و ایران) در جشنوارۀ آل احمد سال 87 بود،و با کتاب «اژدها کشان» توانست این عنوان را به خودش اختصاص دهد. وبلاگ «تادانه» که از وبلاگ های قدیمی در حوزۀ ادبیات است نیز توسط یوسف علیخانی اداره میشود و شما در این وبلاگ می توانید از انتشارات کتب به روز در حوزۀ ادبیات و رویدادهای فرهنگی مرتبط با این حوزه آشنا شوید.
اما هدفم من از ذکر نام یوسف علیخانی، گفتن این چیزها نبود، چون آنها که باید، علیخانی را بشناسند، وی را می شناسند. هدف گفتن این خبر خوب مرتبط با این نویسندۀ قزوینی ست. کتاب «اژدهاكشان» که ‌سه چاپ پيشين خود را در انتشارات «نگاه» پشت سر گذاشت. اين كتاب اولين بار در سال 86 روانه بازار كتاب شد و هم‌اكنون مراحل چاپ چهارم را در نشر آموت سپري مي‌كند.
به غیر از این مجموعۀ «قدم‌بخير مادر‌بزرگ من بود»، اولين مجموعه داستان اين نويسنده است كه در سال 82 در نشر افق منتشر شد و دربرگيرنده 12 داستان كوتاه است، به زودي از سوي نشر آموت به چاپ سوم مي‌رسد. و غیر از این،آخرین کتاب از این سه گانه نیز از این نویسنده زیر چاپ است، برای یوسف علیخانی و همۀ هنرمندانی که دز این فضای آشفته همچنان به کار فرهنگی می پردازند، آرزوی موفقیت می کنم.
خواندن مطلب کامل در بلاگ یوسف علیخانی
خواندن متن کامل خبر در ایبنا
مصاحبه یوسف علیخانی در مورد یک نویسند
----------------------------------------------------------------------
خبر دوم اینکه خانم شهره وکیلی یک رمان دوجلدی منتشر کرده به نام «بی من مرو» . این رمان توسط نشر پیکان به چاپ رسیده و تیراژ آن 5000 تاست. و مجموع صفحات این رمان روی هم می شود 1130 صفحه، و قیمتش را هم خودم نمی گویم، چون کمی بالاست و نمی خواهم توی ذوق کسی بزنم. پس خودتان به صفحۀ ارجاع داده شده بروید و ببینید!
خواندن مطلب کامل
---------------------------------------------------------------------------
بغیر از اینها مجموعه‌ای از شعرهای پگاه مصلح در کتابی با عنوان "نهیب و نجوا" چاپ شده که در بخش شعر معاصر این انتشاراتی قرار گرفته ، و ویژگی خوب ِ این کتاب اینست که در این بیداد پهناور به جای نوشتن از گل و بُته ! شعرهایی با مظامین سیاسی و اجتماعمی را در خود جای داده که البته همه آنها شاید مورد تأئید مخاطب نباشد.
خواندن مطلب کامل
-------------------------------------------------------------------------------
تاریخ شفاهی ادبیات ایران مجموعه ایست که هرچند دیر ولی قابل ستایش در حال انتشار مجموعه ای دیگر است که در این مجموعه مجموعه، گفت‌وگو با «فرخ تميمي»، «مهدي ‌سحابي» و «منوچهر آتشي» كه با درگذشت آن‌ها نيمه‌كاره مانده بود، در يك مجلد منتشر مي‌شود. گفت‌وگو با اين سه چهره‌ي ادبي در زمان حيات آن‌ها آغاز شده بود كه با درگذشت‌شان نيمه‌كاره ماند و حالا محمدهاشم اكبرياني - دبير اين مجموعه - از انتشار اين سه گفت‌وگو در يك كتاب خبر مي‌دهد.
-------------------------------------------------------------------------------
مهدي كاموس اثر پژوهشي ديگري را با عنوان «مباني زندگي‌نامه داستاني» به پيشنهاد اداره كل انتشارات بنياد شهيد نوشت.
اين محقق اثر پژوهشي فوق را در پنج فصل و سيصد صفحه طي دوسال كار پژوهشي انفرادي نگاشته است. كليات، تاريخچه، شناخت‌شناسي زندگي‌نامه داستاني، لوازم و عناصر زندگي‌نامه داستاني، معرفي و نقد و بررسي زندگي‌نامه‌هاي مشهور ايران و جهان ، پنج فصل اين اثر را شامل مي‌شوند.
خواندن مطلب کامل
-------------------------------------------------------------------------------
پس از انتشار ترجمه‌ي شعرهاي اميلي ديكنسون، محمدرحيم اخوت پنجمين رمانش را با نام «تماشا» مي‌نويسد.
«رويش خاموش گدازه‌ها» سروده‌ي اميلي ديكنسون ترجمه‌ي محمدرحيم اخوت با همكاري حميد فرازنده است كه به تازگي از سوي نشر آگاه منتشر شده است.اين نويسنده اين‌ روزها نيز روي تازه‌ترين رمانش كار مي‌كند كه به گفته‌ي او، به مسائل روز مي‌پردازد، بدون‌ اين‌كه وارد مباحث مشخص سياسي شود.
خواندن مطلب کامل
-------------------------------------------------------------------------------
سيدعلي صالحي ازجمله شاعران صاحب سبك و صاحب نظري است كه جايگاه بلامنازعه‌اي در دهه‌هاي اخير شعر ايران داشته است و اتفاقا اصل حساسيت اجتماعي و واكنش نشان دادن به محرك‌ها به وفور در آثارش مشهود است.ایلنا با این شاعر شناخته شده مصاحبه ای انجام داده که به علاقمندان ادبیات (اجتماعی) پیشنهاد می کنم آن را از دست ندهند
-------------------------------------------------------------------------------
با جست و جو در ادبیات فارسی به کتاب‌های جالب توجهی برخواهیم خورد که هریک با توجه به زمان، موضوع و مناسبت تالیف، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند اما گاهی اهمیت کتابی آنقدر بر گستره ادب فارسی سایه افکنده که در پرتو آن، منابع بی‌نظیر دیگری خلق شده‌اند. - «انوار سهیلی» کتابی به فارسی از ملاحسین‌بن‌علی واعظ کاشفی، نویسنده سده نهم هجری، تحریر جدیدی از کلیله و دمنه است. که خرید آن برای دوستداران و محققان ادبیات کلاسیک از «اوجب واجبات» است!
خواندن مطلب کامل
-------------------------------------------------------------------------------
و خبر آخر اینکه کتاب‌های منتشرشده توسط کتابخانه مجلس به مناسبت دهه فجر با تخفیف 30 درصدی عرضه می‌شوند.
احسان شکراللهی مدیر روابط عمومی و امور بین‌المللی کتابخانه مجلس به خبرنگار مهر، گفت: این نمایشگاه ویژه ایام دهه فجر است و در آن 50 عنوان از کتاب‌های منتشر شده کتابخانه عرضه شده است. در این میان کتب خطی با ارزشی هم ارائه شده که کمتر جائی به با این تخفیف می توان آنرا خرید

امیدوارم از این مجموعه خوشتان بیاید. تا هفتۀ بعد....

لینک مستقیم به این مطلب

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 comments:

 
ساخت سال 1388 سکوت.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده