Monday, May 21, 2007

«پله» ای برای «راندوو»ی هم شاگردی ها

خیلی ها ترجیح می دهند صبح اول وقت، سری به عدسی فروشی های قزوین بزنند تا مزه کره ی حیوانی ذوب شده در غذا را زیر زبان خود حس کنند. خیلی های دیگر هم البته دوست دارند که ظهر ها را در این شهر سر کنند تا یک پرس قیمه به همراه خلال بادام و پسته و پرتقال، که در این جا قیمه نثار می نامند سفارش دهند.
درست مثل دوران صفویه که شهر قزوین، پس از تبریز، پایتخت ایران شد، امروزه هم وجود کارخانه های متعدد صنعتی در نزدیکی شهر، همجواری با تهران و از همه مهم تر وجود دانشگاه های متعدد کسب و کار را این جا پر رونق تر از قبل کرده است.
پیتزا پله، در خیابان فردوسی شمالی، نرسیده به چهار راه فلسطین، مهم ترین پاتوق قشر وسیع دانشجویان مقيم قزوين برای نهار و شام است. کم تر کسی از دانشجو ها هست که این جا را نشناسد و هر چند روز یک بار اگر در پیتزا پله غذا هم نمی خورد، برای دیدار دوست و آشنا به آن سر نزند.
پیتزا پله در سال 79 تاسيس شد تا آن هایی که پیش از آن در رستوران هایی مثل جوجه بروستد میدان ولی عصر یا سن سون میدان عدل پراکنده بودند جایی پیدا کنند که خارج از دانشگاه هم دور هم باشند و البته غذایی با کیفیت بخورند.
کم نیستند مشتری های دائمی پله، که مدعی اند در تهران به هیچ وجه نمی توانید نظیر پيتزای آن را پیدا کنید. آن ها با نام بردن از پیتزا گوشت تکه ای، برگ برنده خود را رو می کنند.
پاتوقی های این جا می دانند که هنگام سفارش، می توانید با پرداخت اندکی هزینه اضافه، روغن سیر را به پیتزایتان بیفزایید؛ بوی بد سير را طعم خوش سيری جبران می کند.
در پیتزا پله بیشتر دختر ها پیتزای «مینی» می خورند و پسرها، پيتزا با اندازه «نرمال».
از دیگر غداهای خوب پیتزا پله، رولو است که شامل مرغ و گوشت است به همراه قارچ و فلفل و پیاز و پنیر و کاهو و سس کوکتل.
در مقابل، خیلی ها هم مدافع ساندویچ های پله، به ویژه ژامبون تنوری هستند، چرا که در فاصله ميان کلاس های دانشگاه، می توان سریع تر سفارش داد، خورد و دوباره به کلاس بازگشت،
به همين دليل، اغلب اوقات ظهر ها می توان این جا را شعبه دوم و البته با کیفیت تر سلف سرویس دانشگاه دانست که گاهی درصدی قابل توجه از یک کلاس، در فرصت نهار، در آن جمع شده، غذا می خورند و با شکم پر به کلاس ها باز می گردند. شکم هایی که از پیتزای سیر دار، نوشابه های گاز دار، سیب زمینی سرخ کرده و سالاد ایتالیایی (پاستا) پر شده است.
میانگین سنی مشتری ها در شب بالاتر می رود و می شود دانشجويان سالهای بالاتر و خانواده ها.
کنده کاری های مدرن روی دیوار، فضای باب طبع مشتری ها را فراهم آورده که هم می تواند برای دانشجویان رشته های کامپیوتر و صنایع و مدیریت، جذاب و سرگرم کننده باشد و هم برای دانشجو های رشته ی معماری، موضوع بحث.
اگر این تعریف را از قول یارعلی پور مقدم، کافه چی کافه شوکا بپذیریم که پاتوق، جایی است که حداقل یک بار در آن بغض کرده باشی، فکر می کنم بسیاری از افرادی که در سایت دوست یابی اورکات عضو انجمن «پله» هستند، با من هم عقیده باشند که هیچ جایی به اندازه پیتزا پله برای دانشجوهای قزوین (چه محلی ها و چه دیگران) پاتوق محسوب نمی شود.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 comments:

 
ساخت سال 1388 سکوت.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده